Powrót

Mleko - napój nie tylko dla dzieci

 

Czy młodzież i osoby dorosłe powinny pić krowie mleko? Coraz częściej można się spotkać z opinią, że mleko przeznaczone jest tylko dla dzieci, a osoby dorosłe mleka już nie tolerują.

Oczywiście osoby z alergią na białko mleka krowiego bądź z nietolerancją laktozy nie powinny go spożywać.

 

Czy młodzież i osoby dorosłe powinny pić krowie mleko? Coraz częściej można się spotkać z opinią, że mleko przeznaczone jest tylko dla dzieci, a osoby dorosłe mleka już nie tolerują.
Oczywiście osoby z alergią na białko mleka krowiego bądź z nietolerancją laktozy nie powinny go spożywać. Jednak wbrew powszechnej opinii, osób cierpiących na nietolerancję laktozy jest w Europie ok. 5%. Publikacje mówiące o tym, że prawie wszyscy dorośli nie tolerują mleka, a dokładniej cukru w nim występującego -laktozy, pochodzą najczęściej z krajów, w których spożycie tego napoju nie jest powszechne i jednocześnie nietolerancja laktozy występuje u ponad 90% mieszkańców. W Europie mleko spożywane jest natomiast od pokoleń i niedobór enzymu „laktazy”, odpowiedzialnego za trawienie laktozy nie występuje tak często jak w krajach azjatyckich.
Wprowadzanie mleka krowiego do diety człowieka rozpoczyna się około pierwszego roku życia. Wraz z dojrzewaniem młodego człowieka, wzrasta jego zapotrzebowanie na wapń, osiągając 1300 mg na dzień dla osób w wieku 13-18 lat. Aby pokryć to zapotrzebowanie należy spożywać 4 porcje mleka lub jego przetworów w ciągu dnia. 1 porcja to 1 kubek mleka, jogurtu, kefiru lub duży plaster sera. Zapotrzebowanie osób dorosłych na wapń jest podobne, dlatego jeśli występują niewielkie objawy nietolerancji laktozy po spożyciu mleka, należy spróbować wprowadzić do diety mleczne produkty fermentowane (takie jak kefir, jogurt), które zawierają mniejsze ilości laktozy.
Wybór mleka dla wielu osób stanowi problem. Najlepiej wybierać mleka o zawartości tłuszczu w granicach 1-2%. Osobom dorosłym nie jest potrzebne dodatkowe źródło tłuszczów pochodzenia zwierzęcego dlatego odradzamy mleka o zawartości 3,2% tłuszczu. W mleku najważniejszy jest wapń oraz witaminy A, D i E. Wymienione witaminy, rozpuszczają się w tłuszczach, dlatego też mleko całkowicie odtłuszczone, nie dostarczy nam tak ważnych witamin.
Mleko i jego przetwory są najlepszym źródłem wapnia w diecie. Pierwiastek ten jest niezbędny do budowy kości i zębów, a także zapobiega rozwojowi osteoporozy w późniejszych latach życia. Żaden inny produkt nie zawiera tak dużej ilości dobrze przyswajalnego wapnia jak mleko i jego przetwory, dlatego jeśli tylko nie ma przeciwwskazań zdrowotnych – mleko powinno być stałym elementem diety zarówno młodzieży jak i osób dorosłych.