Powrót

Co decyduje o dobrej kondycji?

 

 Wiele osób wciąż powtarza, jak bardzo ważna jest dobra kondycja. Jakie jednak cechy decydują o sprawności fizycznej? Są to wytrzymałość, siła, gibkość i zwinność. 

 

Wytrzymałość odnosi się do zdolności organizmu do pozostawania w aktywności fizycznej przez długi okres czasu. Duża wytrzymałość w jednym ćwiczeniu nie świadczy o dużej wytrzymałości ogólnej. Człowiek może nie mieć problemów ze zrobieniem 100 przysiadów, natomiast trudnością będzie przebiegnięcie kilku kilometrów. Stąd też wzięło się pojęcie wytrzymałości specjalnej charakteryzującej określoną aktywność ruchową. Wytrzymałość poprawiają ćwiczenia aerobowe, takie jak chodzenie, bieganie i kopanie piłki.

 
Siła jest zdolnością organizmu do przełamywania zewnętrznego oporu lub przeciwdziałania mu dzięki wysiłkowi mięśni. Cecha ta w największym stopniu określa poziom sprawności. Siłę zwiększa trening beztlenowy. Ćwiczenia takie mają też na celu zbudowanie masy mięśniowej. Mięśnie ćwiczone w beztlenowych warunkach w krótkim okresie stają się bardziej wydajne i wykazują większą intensywność działania. Silne mięśnie dają również wsparcie i stabilizację stawom. Zmniejszają ryzyko kontuzji. 
 
Zwinność i gibkość oznacza zdolność organizmu do wykonywania pełnego zakresu ruchów bez bólu lub ograniczenia. Zwinność świadczy o koordynacji ruchowej całego układu kostnego i mięśniowego. Warunkuje szybką zmianę postawy czy pozycji ciała. Cechę tę można jedynie nabyć. Poprawia ją każde ćwiczenie. Gibkość wiążę się z zakresem ruchomości stawów. Jest przede wszystkim zależna od anatomii – elastyczności wiązadeł i ścięgien oraz budowy stawów.
 
Niektórzy ludzie dla poprawy sprawności przyjmują sterydy. Stosowanie ich jest jednak bardzo niebezpieczne. Może prowadzić do niewydolności serca i uszkodzenia innych narządów wewnętrznych. W rezultacie powoduje przedwczesną śmierć. Sterydy mogą mieć duży wpływ na zły nastrój i powodować trądzik. Wiele z tych środków jest faktycznie przeznaczonych dla zwierząt gospodarskich i koni wyścigowych, a nie ludzi. Nie warto ryzykować własnego życia dla nieco większych mięśni lub większej szybkości.